Voiko olla että kasvattajat (valmentajat, roolimallit, kasvattajat) luovat liian suuria muureja lasten harrastusten eteen?
Ensimmäinen kohtaaminen: Mihin katosi tuhat harrastajaa? Tai miksi?
Pannaanpa pöytään ensin vähän lukuja. Liettuan Sport Universityn valmennustoiminnan professori Dr. Antanas Skarbalius mainitsi drop outin olevan Liettuassa yli 17-vuotiaiden tyttöjen keskuudessa yli 70 %. Samanikäiset pojat tulevat 10 % jäljessä. Jo 12-vuotiaana harrastuksen lopettaa 60 % tytöistä ja pojista. 17-vuotiaiden lopettaneiden määrä on huima, jos ajattelee, että ikäluokasta yli puolet on lopettanut harrastamisen jo 12-vuotiaana. Keskustelussani Skarbaliuksen kanssa ei käynyt ilmi, kuinka paljon ikäluokat harrastavat liikuntaa yleisesti. Se kuitenkin kävi ilmi, ettei drop out -ilmiötä pidetä mitenkään suurena ongelmana. - Vain vahvin selviää huipulle ja huipulle heidät halutaan. Kansanterveydestä viis.
Suomi tulee perässä, valitettavasti. Luvut näyttävät nyt 10 - 20
prosenttia paremmilta. Esimerkiksi Rovaniemen alakouluikäisistä noin 4000
oppilaasta puolet on sellaisia, jotka eivät ole mukana urheiluharrastuksissa.
Huomiota täytyy kiinnittää siihen, että näistä kahdestatuhannesta harrastamattomasta lapsesta noin tuhat on
ollut mukana urheiluseuratoiminnassa. Syystä tai toisesta he ovat jättäneet leikin sikseen - vai
unohtivatko sittenkin aikuiset leikin merkityksen harjoittelussa?
Toinen kohtaaminen: Aikuismaiset lapset ja lapselliset aikuiset
Toinen kohtaaminen: Aikuismaiset lapset ja lapselliset aikuiset
Liettuassa
tutustuin myös herraan nimeltä Rick Fenoglio (Manchester Metropolitan
University, Department of Exercise and Sport Science). Hän on ollut huolissaan lasten
saamasta opetuksen laadusta Englannissa jo pitemmän aikaa.
Hän sai tutkijoineen aikaiseksi hankkeen (Give us Back our Game). Hankkeen ideana oli tuoda julki se, että huutamalla kentän laidalla vanhemmat vaativat lapseltaan ”ammattimaisuutta” ja että valmentajat valmentavat lapsia kuin aikuisia. He osuivat havaintoineen todelliseen ongelmaan. He saivat valtavat määrät aineistoa, tarinoita joissa kerrottiin kokemuksista ”huonosti käyttäytyvistä kasvattajista” jalkapallon parissa. Fenoglio totesi ongelman olevan kansainvälinen.
Liettua on koripallomaa. Mikään muu urheiluharrastus ei ole
niin tärkeää kuin koripallo. Žalgiris-Arvydas
Sabonis school on yksityinen koripallokoulu jossa 5 - 18 -vuotiaat palloilijat
saavat harjoitella huippuolosuhteissa kuin ammattilaiset.Hän sai tutkijoineen aikaiseksi hankkeen (Give us Back our Game). Hankkeen ideana oli tuoda julki se, että huutamalla kentän laidalla vanhemmat vaativat lapseltaan ”ammattimaisuutta” ja että valmentajat valmentavat lapsia kuin aikuisia. He osuivat havaintoineen todelliseen ongelmaan. He saivat valtavat määrät aineistoa, tarinoita joissa kerrottiin kokemuksista ”huonosti käyttäytyvistä kasvattajista” jalkapallon parissa. Fenoglio totesi ongelman olevan kansainvälinen.
Kieltämättä 4 täysmittaista uutuuttaan kiiltävää kenttää, päivystävät fysioterapeutit ja ammattivalmentajat saivat 30 euron kuukausimaksun tuntumaan pieneltä. Lisäksi kouluun haalitaan parhaita pelaajia kaikista ikäluokista täyttä ylläpitoa vastaan. Kysyttäessä koulun johtajalta sitä, onko vanhempien huutelu ja jopa väkivalta tavallista Liettuan junioriurheilussa, johtaja mainitsi juuri edellisellä viikolla erään isän lyöneen tajun kankaalle toiselta vanhemmalta. Pelaajat olivat 8-vuotiaita. Seurasin 12-vuotiaiden treenejä tunnin verran. Virheisiin vastattiin karjumalla. Minua heikotti.
Kolmas (ja neljäskin) kohtaaminen: Jätetäänkö lapsi seuran ja valmentajan vastuulle?
Ehdin olla Suomessa kaksi päivää, kun törmäsin Helsingin Sanomissa mielipidekirjoitukseen (HS 12.4.2014), jossa kerrottiin helsinkiläisen muodostelmaluistelujoukkueen valmentajasta, joka käyttää hyvin kyseenalaisia keinoja valmennuksessaan. Kirjoituksessa kerrotaan, kuinka tytöt saavat osakseen painostusta, uhkailua ja nöyryytystä. Rankat treenit vaativat veronsa selkä- ja polvivammoina. Kuka valvoo valmentajien toimintaa? Puolet tytöistä ovat kertoneet haluavansa lopettaa harjoittelun. Taas korpee!
Saman päivän lehdessä (HS 13.4.2014) Tony Salmelainen
kertoo jääkiekkouransa loppumisesta aivotärähdykseen. Samassa jutussa
kerrotaan Fysioterapeutti Matti Vartiaisen kokemuksista pitkän uransa aikana
jääkiekkoilijoiden aivotärähdysten parissa. Hän on järjestelmällisesti
yrittänyt saada aivotärähdysten estämisen jääkiekkopiireissä
tärkeysjärjestyksen kärkeen. Häntä syytettiin ”hameen pukemisesta” lajin
päälle. Pelaajat kuitenkin haluavat pelata kovaa, ja jääkiekko on kova peli.
Mutta voiko sen varjolla kuitenkaan pimentää lahjakkaita lapsiamme? Aivotärähdystä voi seurata vakavia neurologisia ja jopa psyykkisiä häiriötiloja, jotka tekevät arjesta hankalaa. Sitä paitsi jo neljä vuotta sitten julkaistiin Kanadassa tutkimus, jossa todettiin, että aivotärähdyksiä on junioireiden peleissä seitsemänkertainen määrä raportoituihin verrattuna.
Kuulen jatkuvasti tarinoita valmentajista,
jotka sanovat jalkaansa valittavalle juniorille "takaisin peliin, siellä
se lähtee, missä on tullutkin". Näinhän muuten kävi myös itselleni. Jalkapallo loppui polvivammaan
ja leikkauspöydälle. Tai oikeastaan se loppui jo ennen leikkauspöytää valmentajan
painostukseen siitä, että olisi parempi pysyä kotona jos ei huvita juosta.
Olisi kyllä huvittanut, mutta polveen sattui. Ei viidesluokkalaista uskottu. Mutta voiko sen varjolla kuitenkaan pimentää lahjakkaita lapsiamme? Aivotärähdystä voi seurata vakavia neurologisia ja jopa psyykkisiä häiriötiloja, jotka tekevät arjesta hankalaa. Sitä paitsi jo neljä vuotta sitten julkaistiin Kanadassa tutkimus, jossa todettiin, että aivotärähdyksiä on junioireiden peleissä seitsemänkertainen määrä raportoituihin verrattuna.
Lopuksi
Esimerkkejä tietenkin löytyy niin hyvässä ja pahassa, kun
jaksaa etsiä. On vanhempia ja valmentajia, jotka tekevät käsittämättömän hienoa
työtä lasten ja nuorten liikunnan parissa.
Lasten ja nuorten liikunnan drop out -ilmiöstä löytyy kaksi yhteistä nimittäjää: aikuismainen valmentaminen ja ilon ja luovuuden tukahduttaminen - ne me osaamme. Ja näihin haasteisiin me voimme myös vaikuttaa.
Ensimmäisenä voisimme aloittaa keskustelun. "Give us Back our Life." - Antakaa takaisin elämämme!
Lasten ja nuorten liikunnan drop out -ilmiöstä löytyy kaksi yhteistä nimittäjää: aikuismainen valmentaminen ja ilon ja luovuuden tukahduttaminen - ne me osaamme. Ja näihin haasteisiin me voimme myös vaikuttaa.
Ensimmäisenä voisimme aloittaa keskustelun. "Give us Back our Life." - Antakaa takaisin elämämme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti